Een positief pedagogisch klimaat draagt bij aan het welbevinden van leerlingen en daarmee aan hun verbondenheid met school. Uit verschillende onderzoeken blijkt tevens dat de kans op aanwezigheid groter is als een leerling naar een school gaat met een positief schoolklimaat waarin de leerling zich betrokken, veilig, gewaardeerd en gesteund voelt (Brookmeyer et al., 2006; Kearney, 2008a, 2008b; Traag, 2012).
Het schoolteam, de leerlingen en de ouders maken samen het pedagogisch klimaat op school. Je ziet dat bijvoorbeeld terug in het handelen van leraren die gesprekken hebben met de klas over ‘hoe gaan we met elkaar om?’ en ‘welke regels hanteren we samen?’. Je ziet het ook terug in de pauzes, op de gang, bij activiteiten in of vanuit de school en in het contact met de ouders.
Een positief pedagogisch klimaat zie je ook terug in leerlingenparticipatie in brede zin: dat leerlingen betrokken worden bij en een stem hebben in de praktijk en het beleid van de school. Een positief pedagogisch klimaat wordt nog versterkt als de samenwerkingspartners van de school, zoals leerplicht en het schoolmaatschappelijk werk, in hun houding en handelen hierop aansluiten.
Vragen voor een goed gesprek tussen alle betrokkenen over het versterken van een positief pedagogisch klimaat
- Waarin zien we bij ons op school het positief pedagogisch klimaat terug?
- Wat kunnen we doen om het pedagogisch klimaat op school te versterken?
- Hoe kunnen we alle partijen (blijven) betrekken bij dit onderwerp?
Hier vind je nog meer vragen om dit onderwerp te bespreken.