Na het signaleren en bespreken van de eerste zorgen over het welbevinden en/of verzuim van een leerling, kan het nodig zijn om verdere ondersteuning en zorg te mobiliseren. Dit is een proces waarin leerling, school, ouders en samenwerkingspartners zoals het schoolmaatschappelijk werk met elkaar oplopen. Beslissingen komen daarbij steeds in dialoog tot stand, zijn transparant voor alle betrokkenen en zijn gebaseerd op ieders inbreng en expertise. MAS (Methodische Aanpak Schoolverzuim) is een voorbeeld van een integrale aanpak van meerdere partijen.
Het proces bestaat uit 4 stappen:
Stap 1: Breng de situatie in kaart vanuit een positieve insteek: wat heeft de leerling nodig om zich prettig te voelen en te voorkomen dat verzuim optreedt? Van belang is dat er een open en brede verkenning plaatsvindt zonder aannames te doen en te snel conclusies te trekken.
Stap 2: Formuleer samen doelen. Bekijk daarvoor eerst welke steun nodig is en wat mogelijke oplossingsrichtingen zijn. Wat willen de leerling en de ouders? Wat zou voor hen werken? Het kan handig zijn om hierbij al vroeg samenwerkingspartners zoals leerplicht, schoolmaatschappelijk werk en jeugdzorg te betrekken, zodat zij gelijk mee kunnen denken vanuit hun eigen expertise.
Stap 3: Maak samen met de leerling, ouders en samenwerkingspartners een plan van aanpak voor hoe de gestelde doelen te bereiken.
Stap 4: Evalueer gezamenlijk het plan van aanpak. Dat kan bijvoorbeeld tijdens de evaluatie van het OPP (ontwikkelingsperspectief) en de bespreking in het MDO (multidisciplinair overleg) waar leerling en ouders ook aan deel kunnen nemen.
Vragen voor een goed gesprek tussen alle betrokkenen over samen steun mobiliseren
- Wie betrekken we bij gesprekken over welbevinden en aanwezigheid? Zijn dit de juiste partijen?
- Waaruit blijkt dat we samen doelen formuleren zonder aannames te doen en te snel conclusies te trekken?
- Waaruit blijkt dat beslissingen steeds in dialoog tot stand komen, transparant zijn voor alle betrokkenen en gebaseerd zijn op ieders inbreng en expertise?
Hier vind je nog veel meer vragen om dit onderwerp te bespreken.