De vragen zijn bedoeld als inspiratie. Kies de vragen uit die aanspreken en op dit moment relevant zijn en ga daarover in gesprek met iedereen die betrokken is bij dit onderwerp. Dat kan bijvoorbeeld het lerarenteam zijn, het directieteam, de leerlingen- en ouderraad of de mr, ouders, een leerling of een klas. Je kunt de vragen ook gebruiken om te bespreken tijdens een ouderavond. En in overleggen met het ondersteuningsteam en professionals van buiten de school, denk bijvoorbeeld aan de jeugdarts, leerplicht en gemeente.
Startvragen
- Wie betrekken we bij gesprekken over welbevinden en aanwezigheid? Zijn dit de juiste partijen?
- Waaruit blijkt dat we samen doelen formuleren zonder aannames te doen en te snel conclusies te trekken?
- Waaruit blijkt dat beslissingen steeds in dialoog tot stand komen, transparant zijn voor alle betrokkenen en gebaseerd zijn op ieders inbreng en expertise?
Verdiepingsvragen
Verkennende vragen aan de leerling
- Hoe ervaar je school; wat vind je er leuk aan?
- Wat doe je in je vrije tijd? Wat vind je leuk om te doen? Wat vind je leuk aan thuis?
- Hoe leer jij?
- Waar ben je goed in?
- Wat wil je blijven doen? Wat wil je dat blijft?
- Wat wil je dat jou (nog) beter lukt?
- Wat wil je veranderen? Waar wil je graag aan werken?
- Stel dat alles is zoals je wilt, hoe ziet dat er dan uit?
- Wat is voor jou al een stap(je) vooruit? Hoe ziet dat stapje eruit, wat zie ik je dan doen?
- Hoe ziet een omgeving eruit waarin jij je kan ontwikkelen?
- Wat heb jij als leerling van ons nodig? Of van wie heb je iets nodig?
Verkennende vragen om tot oplossingsrichtingen te komen
- Wat denken we gezamenlijk dat er veranderd moet worden en wat daarvoor nodig is?
- Wie zijn mensen bij wie jij als leerling steun ervaart?
- Welke verdere ondersteuningsmogelijkheden zijn beschikbaar?
- Wat zou voor jou als leerling een oplossing zijn en werken?
- Welke (kleine) praktische aanpassingen zien we die al verschil kunnen maken, bijv. in de klas, met het rooster?
Steun organiseren
- Wie of wat doet er voor het vraagstuk echt toe?
- Op welk moment moet wie betrokken worden?
- Hoe organiseren we de benodigde steun? Denk aan:
- Wie doet wat, wanneer en hoe? Dit geldt ook voor leerling en ouders.
- Wie is casemanager?
- Wanneer is de vervolgafspraak?. Afhankelijk van de afspraken hanteer je een termijn van 1 tot max. 6 weken. Houd daarbij rekening met de cyclus in school (bijv. periode-indelingen, toetsweken).
Steun evalueren
- Volgen we de gemaakte afspraken? Zijn deze ook sluitend?
- Welke veranderingen zien we? Is dat ook wat we beoogden of verwacht hadden? Gaan we de goede kant op of moeten we iets aanpassen?
- Hoe ervaren leerlingen en ouders de gekozen steunmogelijkheden? Wat stellen we eventueel bij op basis van wat zij aangeven?