De vragen zijn bedoeld als inspiratie. Kies de vragen uit die aanspreken en op dit moment relevant zijn en ga daarover in gesprek met iedereen die betrokken is bij dit onderwerp. Dat kan bijvoorbeeld het lerarenteam zijn, het directieteam, de leerlingen- en ouderraad of de mr, ouders, een leerling of een klas. Je kunt de vragen ook gebruiken om te bespreken tijdens een ouderavond. En in overleggen met het ondersteuningsteam en professionals van buiten de school, denk bijvoorbeeld aan de jeugdarts, leerplicht en gemeente.
Startvragen
- Wat doen we om kwetsbaarheid en/of verminderd welbevinden bij leerlingen zo vroeg mogelijk te signaleren? En wat doen we met die signalen?
- Wat doen we met signalen vanuit leerlingen, ouders en samenwerkingspartners als het schoolmaatschappelijk werk en jeugdzorg? Hoe reageren we daarop?
- Hoe is ‘samen signaleren’ geborgd in het beleidsplan voor meer aanwezigheid op school?
Verdiepende vragen
Signalen naar boven halen
- Welke instrumenten hebben we tot onze beschikking om verzuim te signaleren? Wanneer en op welke manier gebruiken we die (wat is ons plan daarachter)?
- Hoe maken we voor leerlingen de drempel om signalen te delen lager?
- Hoe stimuleren we dat (mede)leerlingen en ouders signalen met ons delen? Op welke momenten en hoe bespreken we elkaars rol daarin?
- Hoe weten we dat (mede)leerlingen zich veilig genoeg voelen om zich uit te spreken en/of iemand in vertrouwen te nemen?
Zelf signalen opvangen
- Wat vat ik op basis van ons gezamenlijk kader op als (zorgwekkende) signalen? Welke criteria zijn daarbij leidend?
- Welke signalen kan ik vanuit mijn rol opvangen? Hoe en wanneer doe ik dat en welke afspraken zijn er hierover? Hoe is dit geborgd in ons beleid/stappenplan?
- Welke concrete stappen onderneem ik nadat ik signalen van schoolverzuim opvang?
Signalen duiden
- Hoe reageren we op signalen van leerlingen zelf?
- Hoe reageren we op signalen van ouders met zorgen over hun kind?
- Hoe reageren we op signalen van overige partijen (denk hierbij aan externen als logopedie, ambulant begeleider als ook sportclubs, kinderopvang, andere ouders)
- Wat is onze aanpak om signalen op een zorgvuldige manier te duiden? Welke instrumenten of personen hebben we voorhanden of zouden we willen hebben?
- Moreel beraad: In hoeverre spelen eigen referentiekaders en eigen waarden en normen een rol in het duiden van deze signalen? Laten we een casus met elkaar doorlopen.
Met leerling en ouders in gesprek gaan over signalen
- Welke vaardigheden hebben we nodig om signalen op een veilige manier aan te kaarten bij leerling en ouders?
- Hoe betrek ik leerling en ouders al zo vroeg mogelijk bij het duiden van signalen?
- Welke vaardigheden heeft een ieder in huis, hoe kunnen we van elkaar leren? Wie of wat hebben we nog meer nodig om onze vaardigheden op dit gebied te versterken?
Stel bij alle bovenstaande vragen ook altijd de vraag: hoe is dit geborgd in ons beleids-/stappenplan?