De vragen zijn bedoeld als inspiratie. Kies de vragen uit die aanspreken en op dit moment relevant zijn en ga daarover in gesprek met iedereen die betrokken is bij dit onderwerp. Dat kan bijvoorbeeld het lerarenteam zijn, het directieteam, de leerlingen- en ouderraad of de mr, ouders, een leerling of een klas. Je kunt de vragen ook gebruiken om te bespreken tijdens een ouderavond. En in overleggen met het ondersteuningsteam en professionals van buiten de school, denk bijvoorbeeld aan de jeugdarts, leerplicht en gemeente.
Startvragen
- Delen we met het hele schoolteam dezelfde opvattingen over aanwezigheid? Welke opvattingen zijn dat?
- Waaruit blijkt dat we met het hele team betrokken zijn bij alle leerlingen?
- Waaruit blijkt het partnerschap met leerlingen en ouders als het gaat om aanwezigheid?
Verdiepingsvragen
Gedeelde visie
- Wat is de gedeelde visie op aanwezigheid? Is dat ook echt een leidraad voor hoe we het doen?
- Waar vinden we elkaar als team op? Waar hopen we het verschil op te maken?
- Hoe denken leerlingen over aanwezigheid op school en hun eigen rol erin?
- Hoe denken ouders over aanwezigheid op school en hun rol daarin?
Benutten van elkaars kwaliteiten
- Welke kwaliteiten heeft eenieder te bieden? Wie is waar goed in? Hoe benutten we deze kwaliteiten op het juiste moment?
- Wat is mijn (unieke) bijdrage aan het team?
- Welke kansen zien we om samen ervaringen op te doen en kennis en kunde te delen?
Samen doen
- Wat zijn de kernpunten in onze teaminspanning rondom aanwezigheid van leerlingen?
- Op welke momenten wordt verzuim geagendeerd en door wie?
- Wat doen we op dit moment al wat onze teaminspanning ten goede komt? Wat maakt onze teaminspanning effectief?
- Wie of wat zou onze teaminspanning rondom aanwezigheid van leerlingen nog krachtiger, plezieriger of effectiever maken?