De vragen zijn bedoeld als inspiratie. Kies de vragen uit die aanspreken en op dit moment relevant zijn en ga daarover in gesprek met iedereen die betrokken is bij dit onderwerp. Dat kan bijvoorbeeld het lerarenteam zijn, het directieteam, de leerlingen- en ouderraad of de mr, ouders, een leerling of een klas. Je kunt de vragen ook gebruiken om te bespreken tijdens een ouderavond. En in overleggen met het ondersteuningsteam en professionals van buiten de school, denk bijvoorbeeld aan de jeugdarts, leerplicht en gemeente.
Startvragen
- Waarin zien we bij ons op school het positief pedagogisch klimaat terug?
- Wat kunnen we doen om het pedagogisch klimaat op school te versterken?
- Hoe kunnen we alle partijen (blijven) betrekken bij dit onderwerp?
Verdiepende vragen
Welbevinden
- Hoe besteden wij positieve aandacht aan het welbevinden van de leerlingen? Hoe zie je dit terug in ons handelen?
- Hoe zien we bij onze professionals, leerlingen, ouders en samenwerkingspartners een oplossingsgerichte houding terug? Hoe kunnen we deze versterken?
Pedagogisch klimaat
- Kijkend naar ons pedagogisch klimaat:
- hoe besteden wij positieve aandacht aan het welbevinden van de leerlingen? Hoe zie je dit terug in ons handelen?
- welke elementen versterken op een positieve manier dat leerlingen zich veilig voelen en ondersteunen het welbevinden van leerlingen?
- Wat zijn de uitgangspunten van ons pedagogisch klimaat en op welke manier zien we deze terug in de praktijk?
- Hoe zien we bij onze professionals, leerlingen, ouders en samenwerkingspartners een oplossingsgerichte houding terug? Hoe kunnen we deze versterken?
- Hoe meten we ons pedagogisch klimaat? Wat zeggen leerlingen en ouders bijvoorbeeld over het pedagogisch klimaat? Is dit ook wat we met elkaar beogen?
- Welke mooie kleine momenten die bijdragen aan fijn onderwijs en een fijne school, zien we in onze school?
- Hoe zorg ik dat ik (alle) leerlingen ken en ze ook daadwerkelijk laat merken dat ze ertoe doen? Hoe doen anderen dat en wat leer ik daarvan voor een volgende keer?
- Wat draag ikzelf vanuit mijn eigen rol bij aan een positief pedagogisch klimaat? Wat gaat goed?
- Waar krijg ik in dit kader energie van en kan ik vaker doen.
Samen doen
- Welke goede voorbeelden zien we als het gaat om het samen met de leerlingen/de klas aandacht besteden aan aan- of afwezigheid van leerlingen? Hoe zouden we dit verder kunnen versterken?
- Op welke manier voeren we met elkaar, professionals, leerlingen en ouders het gesprek over het gewenste pedagogisch klimaat?
- Hoe willen leerlingen en ouders meegenomen worden in onze benadering en hoe kan ik daar vanuit mijn eigen rol aan bijdragen?