De vragen zijn bedoeld als inspiratie. Kies de vragen uit die aanspreken en op dit moment relevant zijn en ga daarover in gesprek met iedereen die betrokken is bij dit onderwerp. Dat kan bijvoorbeeld het lerarenteam zijn, het directieteam, de leerlingen- en ouderraad of de mr, ouders, een leerling of een klas. Je kunt de vragen ook gebruiken om te bespreken tijdens een ouderavond. En in overleggen met het ondersteuningsteam en professionals van buiten de school, denk bijvoorbeeld aan de jeugdarts, leerplicht en gemeente.
Startvragen
- Wat is op school het beleid voor werken aan aanwezigheid?
- Wat is de rol van de school, de leerlingen, ouders en de samenwerkingspartners bij het uitvoeren van het beleid?
- Waaruit blijkt dat we alle partijen serieus nemen in hun rol?
Verdiepende vragen
Partnerschap in de praktijk
- Waar zijn we trots op als het gaat om partnerschap tussen onze leraar, leerling en ouders?
- Wat herken je in je eigen contacten op school als het gaat om partnerschap tussen professionals, leerling en ouder:
- wederzijds doen we moeite om elkaars perspectief te leren kennen, namelijk ….
- we geven elkaar de ruimte om gehoord te worden, bijvoorbeeld ….
- we nemen wederzijds initiatief tot contact, zoals …..
- we staan open voor elkaars mening en nemen elkaar serieus, en dat uit zich in ……
- we vragen elkaar actief om feedback, bijvoorbeeld ….
- we onderhouden ook contact als het goed gaat, namelijk ….
- Op welke momenten zouden we (school, leerling en ouders) bovenstaande uitgangspunten nog vaker in praktijk kunnen brengen?
Eigenaarschap en regie van leerlingen
- Welke kansen bieden we op school om eigenaarschap van leerlingen te versterken en inbreng te hebben? Hoe ondersteunen we ze in die rol en spreken we ze op een positieve manier erop aan?
- Welke voorbeelden kennen we waarin vanuit de school gehandeld is op basis van de inbreng of feedback van leerlingen en ouders?
- Welke momenten lenen zich ervoor om dit nog vaker te doen?
- Welke suggesties hebben leerlingen en ouders daarvoor?
Gehoord en gezien weten
- In hoeverre voelen ouders en leerlingen zich gehoord op onze school?
- Hoe inventariseren we dat op een manier die aanspreekt?