De vragen zijn bedoeld als inspiratie. Kies de vragen uit die aanspreken en op dit moment relevant zijn en ga daarover in gesprek met iedereen die betrokken is bij dit onderwerp. Dat kan bijvoorbeeld het lerarenteam zijn, het directieteam, de leerlingen- en ouderraad of de mr, ouders, een leerling of een klas. Je kunt de vragen ook gebruiken om te bespreken tijdens een ouderavond. En in overleggen met het ondersteuningsteam en professionals van buiten de school, denk bijvoorbeeld aan de jeugdarts, leerplicht en gemeente.
Startvragen
- Hoe vaak analyseren we de verzuim- en aanwezigheidsregistratie op leerling-, klas- en schoolniveau? Wat doen we met die analyses?
- Zijn we kritisch op het registratieproces? Zo ja, waar blijkt dat uit?
- Hoe is aanwezigheid volgen, geborgd in het beleid voor werken aan aanwezigheid op school?
Verdiepingsvragen
Plan
- Wat is ons doel als het gaat om aanwezigheid?
- Hoe ziet het verzuim er momenteel uit?
- Welke patronen herkennen we op basis van registratie en andere instrumenten? Stel vragen als:
- Welke invloed heeft tijd van het jaar?
- Welke invloed heeft het lesrooster?
- Welke invloed heeft ziekte van leraar?
- Wat bevordert of belemmert aanwezigheid op school?
- Welke redenen of behoeften zitten er achter gedrag en aan- of afwezigheid van leerlingen? Wat zegt dit over ons als leraar, ondersteuningsteam en school als geheel?
- Waar is succes aan af te lezen?
Do
- Waar streven we naar als het gaat om verzuim val leerlingen en welke aanpak stellen we voor?
- Welke verzuimpatronen pakken we duurzaam aan en hoe?
- Op welke manier werken we met ouders en leerling aan het opstellen en uitvoeren van een verbeterplan?
Check
- Wat hebben we al voor elkaar gekregen?
- Wat vinden we positief verrassend en wat leert ons dat?
- Wat waardeer jij als leerling of ouder in het gesprek met betrokken functionarissen?
- Wat leren de ervaringen van ouders en leerlingen ons, wat willen zij anders zien en hoe kunnen we dit verankeren in beleid en uitvoering?
- Wat leren we van ervaringen van ketenpartners over hoe wij het doen?
- Alles beschouwend: Wat werkt goed en moeten we zeker zo handhaven of uitbouwen? Wat zouden we anders of beter kunnen doen?
Doen we nog steeds het juiste juist?
- Wie in de school staat het dichtst bij de betreffende leerlingen en dient betrokken te zijn? Gebeurt dit?
- Hebben we iedereen in beeld die beschikbaar is voor steun?
- Betrekken we voldoende uiteenlopende deskundigheden?
- Had de verzuimcoördinator eerder contact kunnen leggen met de leerplichtambtenaar?
- Is er sprake van onderlinge gedachtewisseling tussen de verschillende professionals, leerling en ouders zoals we voor ogen hebben?
- Welke voorbeelden kennen we waarin we terugzien dat we denken in mogelijkheden, flexibel onderwijs en ondersteuning, maatwerk?
- Hoe werken de gemaakte afspraken in de praktijk? In hoeverre dragen ze daadwerkelijk bij aan een preventieve aanpak?
Act
- Wie of wat hebben betrokken functionarissen nodig om te werken aan de vorige bouwstenen: positief pedagogisch klimaat; partnerschap; samen signaleren en steun mobiliseren.
- Hoe tonen we zo vaak mogelijk waardering voor successen en de mooie dingen die gebeuren en maken we dit tot cultuur op school?
- Wat zijn mooie manieren om successen, inzichten en opbrengsten te delen?