Focus op aanwezigheid vraagt van de hele school om teamwork en betrokkenheid bij elke leerling. Onder meer om te zorgen voor een positief pedagogisch klimaat, te signaleren, te steunen en te volgen.
Teamwork en betrokkenheid laat je zien door signalen op te vangen en zorgen te delen, ook als het niet de eigen mentor-leerling of klas betreft. Het uit zich in een gedeelde opvatting over zaken als aanwezigheid, pedagogisch klimaat en partnerschap met leerlingen en ouders.
Het vraagt van conciërge tot directeur om voor die gedeelde opvattingen te staan, ze uit te dragen en ernaar te handelen. En het vraagt om echt naar leerlingen te luisteren, zoals artikel 12 van de rechten van het kind aangeeft. En om open te staan voor suggesties van leerlingen en ouders over de kwaliteit van het onderwijs en de wijze waarop welbevinden en aanwezigheid door het schoolteam ondersteund kunnen worden.
Vragen voor een goed gesprek tussen alle betrokkenen over hoe je dat doet ‘samen als team’
- Delen we met het hele schoolteam dezelfde opvattingen over aanwezigheid? Welke opvattingen zijn dat?
- Waaruit blijkt dat we met het hele team betrokken zijn bij alle leerlingen?
- Waaruit blijkt het partnerschap met leerlingen en ouders als het gaat om aanwezigheid?
Hier vind je nog meer vragen om dit onderwerp te bespreken.