Werken aan aanwezigheid begint met het maken en uitvoeren van het beleid samen met leerlingen, ouders en samenwerkingspartners zoals leerplicht, schoolmaatschappelijk werk en jeugdzorg. Iedereen benadert daarbij het vraagstuk rondom aanwezigheid vanuit een eigen verantwoordelijkheid en perspectief:
- De leerlingen willen dat de school op de hoogte is van wat zij nodig hebben en dat de school hen dat biedt.
- De ouders willen het beste voor hun kind en zijn eindverantwoordelijk.
- De school en de leerkrachten willen een positief pedagogisch klimaat en zo min mogelijk verzuim.
- Leerplicht, schoolmaatschappelijk werk, jeugdzorg en andere samenwerkingspartners willen vanuit hun kerntaken de ontwikkeling van de leerlingen zo goed mogelijk ondersteunen.
Alle hierboven genoemde partijen zijn onmisbaar bij preventief werken aan verzuim, en ieders inbreng is van gelijke waarde. Dat vraagt van alle partijen de bereidheid om elkaar te vinden. Ook als dat betekent dat eigen perspectieven en overtuigingen losgelaten moeten worden.
Voor een krachtig partnerschap is een gezamenlijke en positieve insteek van belang. Dit kan door samen te investeren in de relatie. Bijvoorbeeld door:
- Het gesprek aan te gaan.
- Samen doelen op te stellen en te evalueren.
- Elkaar op de hoogte te houden, zorgen te delen, af te stemmen en te overleggen over mogelijkheden.
Vragen voor een goed gesprek tussen alle betrokkenen over gelijkwaardig samen werken
- Wat is op school het beleid voor werken aan aanwezigheid?
- Wat is de rol van de school, de leerlingen, ouders en de samenwerkingspartners bij het uitvoeren van het beleid?
- Waaruit blijkt dat we alle partijen serieus nemen in hun rol?
Hier vind je nog meer vragen om dit onderwerp te bespreken.