Als een leerling kwetsbaar is en/of het welbevinden staat onder druk, zie je dat vaak terug in psychosociale problemen, slechtere prestaties en verzuim. Bij ‘samen signaleren’ gaat het erom dat dit opgemerkt wordt, zo vroeg mogelijk in de schoolloopbaan van de leerling en zo vroeg mogelijk in de ontwikkeling van het probleem.
Het bijhouden en analyseren van de verzuimregistratie en het leerlingvolgsysteem, kunnen als signaleringsinstrumenten voor kwetsbaarheid en/of verminderd welbevinden dienen. Er is belangrijke informatie uit te halen als percentage verzuim, en duur en frequentie van het verzuim per leerling. Als dergelijke overzichten niet alleen voor het management toegankelijk zijn, maar ook voor leerlingen en ouders, versterkt dit de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een preventieve aanpak.
Naast informatie van de school kunnen leerlingen en ouders zelf ook signaleren dat het welbevinden onder druk staat. Voor leerlingen zijn er verschillende zelftests en monitors. Het is belangrijk dat de uitkomst van een zelftest of monitor ook beschikbaar is voor de leerling(en); het gaat tenslotte over hen.
Vragen voor een goed gesprek tussen alle betrokkenen over samen signaleren
- Wat doen we om kwetsbaarheid en/of verminderd welbevinden bij leerlingen zo vroeg mogelijk te signaleren? En wat doen we met die signalen?
- at doen we met signalen vanuit leerlingen, ouders en samenwerkingspartners als het schoolmaatschappelijk werk en jeugdzorg? Hoe reageren we daarop?
- Hoe is ‘samen signaleren’ geborgd in het beleidsplan voor meer aanwezigheid op school?
Hier vind je nog meer vragen om dit onderwerp te bespreken.