Integrale aanpakken
- Handelingsgericht integraal arrangeren in het MDO: MultiDisciplinair Overleg (MDO) – SWV Unita
- MDO voeren met leerling erbij (SWV Amstelland-Meerlanden); tips voor gesprek en voor het geval leerling er niet bij kan zijn: www.swvam.nl/bestanden/18159_Protocol_Multidisciplinair_Overleg_SWV.pdf
- Handelingsgerichte Aanpak Schoolaanwezigheid: samenwerkingsverband Noord-Kennemerland: www.swvnoord-kennemerland.nl/groups/23-has/welcome
- Thuiszitten samen oplossen. Informatie voor ouders als kind niet naar school gaat. Utrecht: www.thuiszittersaanpak.nl
- MAS (Methodische Aanpak Schoolverzuim) is een integrale aanpak van schoolverzuim en beschrijft vier routes met als doel het verzuim te stoppen:
- Animatie: https://www.youtube.com/watch?v=1VXv_VUZNdc
- Folder: https://ingrado.nl//media/files/kennisbank/aanwezigheid_in_het_onderwijs/verzuim_18_min/praktijk_en_instrumenten/Methodische_Aanpak_Schoolverzuim_(MAS)_versie_april2020.pdf
- Downloads: https://ingrado.nl/kennisbank/items/de-mas-actuele-formats-en-bijbehorende-documenten
Rechten van het kind
- Toolkit ‘Het beste besluit’. Helpt professionals om bij hun beslissingen het belang van kinderen voorop te stellen: www.dekinderombudsman.nl/toolkit-beste-besluit
Hoorrecht passend onderwijs
- Position paper LAKS
- Vanuit ervaringen met het hoorrecht in de rechtspraak worden achtergronden en dilemma’s geschetst, gevolgd door aanbevelingen voor het onderwijs: https://plpo.nl/2021/02/08/hoorrecht-voor-leerlingen-van-luisteren-naar-meedoen/
Doelen stellen en evalueren met jonge kinderen of pubers
- De Cirkelmethode voor oplossingsgerichte gesprekvoering: www.solutions-centre.org/cirkeltechniek/