- Aandacht voor welbevinden van kinderen in het primair onderwijs (theorie, ervaringen, werkvormen en referenties): www.proeftuintjes.nl/images/documents/proeftuintjes-mega-zin-min.pdf
- Werkzame factoren in positief pedagogisch klimaat: www.nji.nl/sites/default/files/2021-07/Wat-werkt-bij-het-bevorderen-van-een-positieve-ontwikkeling-van-jeugdigen.pdf
- Filmpje van Jerry Freiberg over visie op klassenmanagement: www.klassenmanagement.ncoj.nl/km_visie/visie-introductie.php
- Korte opsomming van kenmerken positief pedagogisch klimaat en referenties naar onderzoek onder scholen: www.onderwijsinspectie.nl/onderwijssectoren/primair-onderwijs/schoolverschillen/pedagogisch-klimaat
- Over een pedagogische basis: Klassenmanagement | Bouwsteen zorg en begeleiding: waarom houden kinderen van school (ncoj.nl)
- Handvatten voor een veiligheidsplan gericht op sociale veiligheid op school: www.digitaalveiligheidsplan.nl
- Eigenaarschap bij leerlingen: Klassenmanagement | Bouwsteen organisatie: wie zijn mijn leerlingen (ncoj.nl)
- Klassenmanagement | Bouwsteen instructie: de leerling als shareholder (ncoj.nl)
- Hoe jongeren zelf ingezet kunnen worden als change-makers: www.schoolenveiligheid.nl/kennisbank/wie-zet-de-norm-populaire-jongeren-als-sleutel-naar-positievere-klassen-in-het-vo/
- Vaardighedenrubrics van het ‘Leerlab Leerlingen eigenaar leerproces’. In het Leerlab zijn leerlingen voortgezet onderwijs eigenaar van hun eigen leerproces gemaakt. Thema’s: Regie nemen – Leerstrategieën toepassen – Reflectie (zelf- en werkreflectie) – Samenwerken: https://leerling2020.nl/vaardighedenrubrics-definitief/
- Pizzagame: Dit spel vergroot niet alleen het eigenaarschap bij leerlingen, maar de docent wordt ook uitgedaagd om anders les te geven: https://leerling2020.nl/stel-je-eigen-pizza-samen-voor-meer-eigenaarschap-bij-leerlingen/